Forumindex Alabama å de 40 rövarna

 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Reglerna för de två klasserna i Alabamas stubbrace

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Rally / Event
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Glennon
Gäst





InläggPostat: 2015-11-16 16:41:04    Rubrik: Reglerna för de två klasserna i Alabamas stubbrace Svara med citat

På förekommen begäran har vi här reglementet för resp. klass:

För att hålla jämn nivå och kostnaderna nere så har vi regler för mopedens utförande:

Regler:

Klass "50cc kolvstyrt"

Motor:
* Moped-motorn ska ha varit lanserad på den Svenska marknaden innan 1980.
* Motorn skall vara kolvstyrd.
* Motorns bottendel såsom blockhalvor, växellåda, vevparti och koppling måste vara av original typ tillhörande motormodellen och kopplingen skall vara fungerande.
* Tändsystem skall vara av original typ tillhörande motormodellen.
* Det är fritt fram att välja: Förgasare, Avgassystem och cylinder så länge cylindern är luftkyld.
* Motorn måste ha tillfredsställande ljuddämpning.
* Motorn skall drivas på vanlig pumpbensin.
* Max 50cc
* Max 4 växlar.

Ram:
* Det måste vara en mopedram.
* Mopedramen ska lanserats på marknaden innan 1980 samt vara av original typ och layout.
* Förstärkningar av kritiska punkter på ramen så som motorfästen, stötdämparfästen etc. är tillåtet.
* Framgaffel måste vara original för ramtypen.
* Däcktyp är valfritt.

Klass "50cc Outlaw"

Motor:
* Motorn skall ha varit lanserad som mopedmotor på den Svenska marknaden innan 1984.
* Motorns bottendel såsom blockhalvor, växellåda, vevparti och koppling måste vara av original typ tillhörande motormodellen och kopplingen skall vara fungerande.
* Tändsystem skall vara av original typ tillhörande motormodellen.
* Det är fritt fram att välja: Förgasare, Avgassystem och cylinder så länge cylindern är luftkyld.
* Motorn måste ha tillfredsställande ljuddämpning.
* Motorn skall drivas på vanlig pumpbensin.
* Max 50cc


Ram:
* Det måste vara en mopedram.
* Mopedramen skall ha lanserats på svenska innan 1984 marknaden samt vara av original typ och layout.
* Förstärkningar av kritiska punkter på ramen så som motorfästen, stötdämparfästen etc. är tillåtet.
* Framgaffel måste vara original för ramtypen.
* Däcktyp är valfritt.

-------------------------------------------------------------------------------------

Klädsel:

* Heltäckande klädsel med hjälm och handskar.

Tävling:
* Varje lag måste bestå av 3 till 5 personer.
* Max antal lag 20st (med ev undantag).
* Alkohol klassas som doping och leder till omedelbar diskning av samtliga i tillhörande lag.
* Starten sker stillastående med motorn igång.
* Det kommer finnas en depå för service och förarbyte.
* Reservmopeder är icke tillåtet.
* Stubbracet pågår i 3 timmar. Efter 3 timmar flaggas respektive moped i mål.
* Var 10:e minut är det obligatoriskt förarbyte, här gäller roterande system mellan förarna oavsett antal/lag.
( Målsättningen med detta är att alla deltagare per lag kört ungefär lika mycket vid målgång. Detta är viktigt
och kommer att kontrolleras av tävlingsledningen, allt för att få så jämna lag och race som möjligt )
* Det lag med flest antal varv efter 3 timmar får första pris.

Tider & Anmälan:
* Samtliga deltagande lag ska föranmälas här på forumet eller på vår facebooksida.
* Besiktning av fordon kl 09:00 - 10:00
* Förarmöte vid klubbstugan kl 10:30
* Start kl 11:00
* Mål kl 14:00
* Prisutdelning kl 14:30

Startavgift: 100:- per förare.
Till överst på sidan
Gle.



Registreringsdatum: 09 juni 2013
Inlägg: 13
Ort: Mellerud

InläggPostat: 2015-11-16 17:55:39    Rubrik: VIKTIGT Svara med citat

Alla deltagare får räkna med att mopeden/motorn ev. kan komma att demonteras och kontrolleras vid inlämnande av protester. Detta givetvis för att reglerna skall följas, vidare räknas ett varv bort om man i depån/vid förarbyte kör på högre växel än ettan. Detta är vi hårda på så betänk detta noga. Givetvis är detta för säkerhetens skull men gäller ALLA deltagande innanför depåmärkningen som är TYDLIG.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2015-11-16 19:39:55    Rubrik: Svara med citat

Är det benhårt 50cc eller är det ok med överdimension?
min cylinder har fetskurit så jag fick borra den till 52cc för att få bort repan
Till överst på sidan
Gle.



Registreringsdatum: 09 juni 2013
Inlägg: 13
Ort: Mellerud

InläggPostat: 2015-11-16 20:27:12    Rubrik: Svara med citat

För min egen del anser jag egentligen att det passerar, men för att alla inte framledes skall köra med överdimmar tror jag nog det är bäst att vara benhård på 50cc.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2015-11-16 21:50:45    Rubrik: Svara med citat

Så jag måste hitta en ny cylle till den
någon som har en bra 50cc cylle till honda liggandes ?
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Rally / Event Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.11 sekunder att ladda.